Bild - En digital avatar och en kompetensutvecklingsdag
  • Författare: Johan Arnell

En digital avatar och en kompetensutvecklingsdag

Under höstlovet gick vi i mål med Fridaskolornas och Fridagymnasiernas kompetensutvecklingsdag på temat digitalisering. Dagen var helt och hållet presenterad i digital form och deltagarna guidades genom innehållet av en digital avatar. Sort tack till Essi Alho och Anders Enström för era inspel under dagen. Vi vill även tacka Daniel Akenine för din tillåtelse att låta AI få ditt fotografi att tala till oss under dagen.

Syftet med kompetenutvecklingsdagen kan beskrivas med att..

”Det handlar inte om OM digitala verktyg har en plats i svensk skola, det handlar om VARFÖR, VAD och HUR”.

Behovet av kompetensutveckling kring digitalisering kan förstås i en historisk kontext. För 15 år sedan drog en digitaliseringsvåg in över Skolsverige. ”En till En” var begreppet på allas läppar och BETT-mässan i London var ”the place to be”. SAMR-modellen blev ledstjärnan i många skolors kompetensutveckling – nu skulle undervisningen omdefinieras och elevernas lärande öka. Mycket hände, men kanske gick vi lite vilse genom att vi fokuserade på tekniken med pedagogiken istället för pedagogiken med tekniken?

Kontrasterna till dagens debatt är stora. ”Från skärm till pärm” har blivit regeringens ledstjärna och Folkhälsomyndigheten lämnar råd kring skärmanvändning. En ny nationell digitaliseringsstrategi för förskolan, skolan och vuxenutbildningen har inte fått se dagens ljus och den pågående AI-kommissionen får uttryckligen inte ge råd till skolan. Sammantaget blåser det just nu vindar över Skolsverige som pekar i en tydlig riktning, en riktning som går åt ett helt annat håll än för 15 år sedan.

Mitt i dessa vindar knackar AI-utvecklingen hårt på skolans dörr, budskapet kan förstås som att vi måste hoppa på tåget innan det lämnar Skolsverige på perrongen. Vi befinner oss minst sagt i ett utmanande läge – hur ska vi förhålla oss till digitalisering i allmänhet och AI i synnerhet? Hur ska vi i rådande vindar navigera i vårt uppdrag att utveckla elevernas digitala kompetens och förbereda dem för framtiden?

Det vidare syftet med kompetensutvecklingsdagen var att bygga grunden för ett hållbart förhållningssätt och staka ut riktningen på fortsatt resa framåt. Vi vet VARFÖR digital teknik behövs i svensk skola och vi vet mycket (men långt ifrån allt) om VAD den kan tillföra – nu handlar det om att nyfiket utforska och lära mer kring HUR.

Vi på Frida Professional ser fram emot fortsatt resa och vill lära mer tillsammans med alla ni andra där ute i Skolsverige, hör av er om ni vill prata vidare!