Fritidshemmet har en särskild plats i Fridas historia.
Redan läsåret 1994-1995 formulerade vi vår målsättning kring heldagsomsorg: “För att erbjuda en kvalitativ omsorg involveras förskollärare och fritidspedagoger i skolan. Förutom morgon- och eftermiddagstid kan då en meningsfull sysselsättning ges vid olika tider under skoldagen. Det kan gälla olika verksamheter som antingen är av återkommande eller av mer tillfällig karaktär. Exempel på verksamheter är temaarbete, drama, biblioteksverksamhet, studiebesök, rytmik bild och form, exkursioner etc.” Under åren har denna ambition inte minskat, utan snarare positionerat sig som än viktigare.
Meningsfull fritid med utrymme för både frihet och utveckling
Hos oss får barnen både vila och utmaning. Vi kombinerar fri lek med strukturerade aktiviteter som stimulerar fantasi, samspel och lärande. Här uppmuntras barnen att utforska sina intressen, utveckla nya färdigheter och ta ansvar – alltid med vuxna nära till hands. Vår verksamhet utgår från läroplanen och sätter elevens utveckling i fokus, både socialt och kunskapsmässigt.
Ett pedagogiskt uppdrag med hela barnet i fokus
Fritidshemmet är inte en förlängning av skoldagen – det är en egen pedagogisk verksamhet med ett tydligt uppdrag. Vi arbetar med att stärka barnens förmåga att samarbeta, hantera konflikter, uttrycka sina tankar och förstå sin omvärld. Genom lek, skapande och gemensamma aktiviteter utvecklas både det enskilda barnet och gruppen som helhet.
Fridafritids – tillsammans bygger vi framtiden
Fridaskolans fritidshem utvecklas löpande inom ramen för vårt gemensamma initiativ Fridafritids. Målet är att synliggöra styrkor, lyfta fram goda exempel och tillsammans forma en tydlig vision för ett fritids i framkant. Tillsammans med barnen, vårdnadshavare och skolans medarbetare bygger vi en verksamhet som gör verklig skillnad – idag och för framtiden.