Bild - Våra Böcker

Våra Böcker

Frida Utbildning har på ett eller annat sätt medverkat till ett antal böcker. Här kan du läsa mer om några av de böcker som vi inom Frida Utbildning har medverkat i.


Barn, natur och hållbar utveckling
– med hjärtat i jorden

Författare: Anna Thoresson

Det här är en berättelse om en barngrupp, en förskola och en trädgård under fyra årstider. Den handlar om det lärande som tar sin början i sinnliga och estetiska upplevelser i naturen, i kroppens möte med maskar, träd och is.

Boken visar hur hållbar utveckling grundar sig i vår egen personliga relation till naturen. Det vi känner, det bryr vi oss också om. Genom återkommande naturmöten, platsrelationer och en processinriktad undervisning med långa tidsperspektiv ges barnen möjlighet att bli kompisar med naturen.

Upplevelser och erfarenheter väcker förundran och nyfikenhet, som leder vidare till kunskap, förståelse och omsorg om naturen – kärlek, om man så vill … Med hjärtat i jorden läggs grunden till ett mer varsamt ekologiskt förhållningssätt. Boken ger en pedagogisk vision om hur en av vår tids största frågor kan bli en del av förskolans dagliga verksamhet.

Anna Thoresson är förskollärare på Frida Förskola i Vänersborg och har många års erfarenhet av utomhuspedagogiskt arbete med fokus på hållbar utveckling. Anna utsågs 2023 till årets lärarförfattare.

Förlag: Lärarförlaget
Utgivningsår: 2024
Länk till boken


Bedömning i gymnasieskolan
Mer än bara betyg

Författare: Jesper Grönlund

För gymnasielärare är bedömning en del av vardagen. Bedömning kräver mycket arbete och väcker starka känslor – hos både lärare och elever. Det pratas mycket om bedömning, men trots det känner sig många lärare ofta ensamma i sina tankar kring bedömning och även  i själva bedömningsarbetet.

Bedömning är större än betygsättning. Vi lärare vill verka för elevers utveckling och lärande. Det skapar värde inte bara för eleven utan också för läraren. Att få följa unga människor över tid och ha möjlighet att bidra längs vägen innebär en meningsfullhet som andra yrken kan avundas. I en relationstät verksamhet som skola rymmer bedömning möjligheten att hjälpa   – men också stjälpa elever.

I boken får du, som lärare, nya perspektiv på bedömning och betygsättning.  Boken utmanar invanda tankemönster, men ger också hopp om en bedömning som stärker relationer och lärande.

Jesper Grönlund arbetar som utvecklingsledare på Frida professional och har många års erfarenhet från klassrummet.

Förlag: Lärarförlaget
Utgivningsår: 2024
Länk till boken


Veta, vilja, kunna, våga
Konsten att utveckla lärares kollegiala samtalspraktik

Författare: Veronica Sülau

Vad händer när vi samtalar, och vad krävs för att en kollegial samtalspraktik ska bidra till utveckling och lärande – få oss att göra saker på nya och bättre sätt?

Veronica Sülau som är fil.dr i pedagogiskt arbete och arbetar som forskare och utvecklingsledare på Frida Professional har skrivit boken Veta, vilja, kunna, våga – konsten att utveckla lärares kollegiala samtalspraktik.

Boken erbjuder dig som läsare teorier och verktyg för att nyfiket utforska och medvetet utveckla din egen kollegiala samtalspraktik. Med utgångspunkt i forskning och autentiska kollegiala samtal diskuterar författaren det kollegiala samtalets olika kvaliteter och dimensioner. Diskussionen ringar också in viktiga förutsättningar eller lärandekapital som stärker det kollegiala lärandet och hjälper oss att gå från samtal till handling, med vägledning av de betydelsefulla orden veta, vilja, kunna och våga.

Boken riktar sig till verksamma inom förskola och skola, både till dig som deltar i kollegiala lärandepraktiker och till dig som leder eller organiserar kollegiala samtal. Boken ges ut av Studentlitteratur och kan från och med januari 2023 beställas från deras hemsida eller hos andra bokhandlare.

Förlag: Studentlitteratur
Utgivningsår: 2023
Länk till boken 

Systemteorins pragmatik
Konsten att handla på goda grunder

Författare: Oscar Öquist och Håkan Johansson

Den stora poängen med systemteorin är användbarheten för alla, oavsett verksamhet och roll.

Den här boken handlar om systemteorins praktiska tillämpning, det vill säga användningen och nyttan snarare än teorin bakom. I livets alla situationer ställs man inför frågan: Hur ska jag handla på bästa möjliga grund?

Systemteorin ger inte de specifika svaren, därtill är verkligheten alltför komplex – men de råd och tips som ges här, grundade i systemteorin, ger vägledning för det rimligaste handlandet i den situationen man har att hantera. Systemteorins pragmatik med andra ord.

Förlag: Frida Professional
Utgivningsår: 2023
Länk till boken


Att se skogen och träden
En praktisk guide till systemteorin

Författare: Oscar Öquist:

Den här boken är resultatet av flera års arbete med att presentera systemteorins rika skatt av idéer på ett överskådligt och tillgängligt sätt. Ambitionen har varit att läsaren också ska få stifta närmare bekantskap med de forskare – från vitt skilda vetenskapliga fält – som bidragit till de kreativa och nydanande idéer som ger systemteorin en extra lyskraft.

Boken riktar sig inte bara till den teoretiskt intresserade, utan även till de praktiker som söker nya och nyanserade förhållningssätt till vardagliga situationer och utmaningar, både för egen del och i sin yrkesverksamhet.

Förlag: Didaktikcentrum
Utgivningsår: 2014
Länk till boken


Den seende läraren
Systemteori för skolbruk

Författare: Oscar Öquist

Som lärare arbetar man ständigt i en ytterst komplex vardag och Den seende läraren vill bidra till att göra denna vardag mer begriplig och lättare att bemästra. 

Grunden för den vidgade blicken är det systemteoretiska perspektivet som, bland annat, handlar mycket om att uppmärksamma mönster och sammanhang och att vara medveten om hur strukturer påverkar. Relationer, förtroenden och samtal är exempel på viktiga arbetsredskap för att man ska kunna ligga steget före – en seende lärare uppmärksammar helheterna och ger sig själv därmed möjlighet att agera istället för att re-agera.

I boken finns talrika exempel hämtade från skolans värld och tillsammans med direkta frågor ställda till läsaren, blir denna inblick i systemteorin både lättillgänglig och engagerande.

Förlag: Didaktikcentrum
Utgivningsår: 2013
Länk till boken


Utforska digitala verktyg i förskolan

Författare: Anna Thoresson

Digital kompetens ingår i förskolans läroplan. Det innebär nya utmaningar för många pedagoger.  

Med boken Utforska digitala verktyg i förskolan vill Anna Thoresson ge stöd i det utvecklingsarbetet, både till nybörjare och till pedagoger som kommit lite längre.   

I boken varvas aktuell forskning med konkreta exempel på hur de digitala verktygen kan användas i förskolans undervisning. Exemplen spänner över ett brett fält, från digitalt berättande, skapande och utforskande till robotlek och programmering.  

Så här skriver författaren om de digitala verktygens roll i förskolan: ”Undervisningen ska utgå från barnens nyfikenhet och vårt uppdrag som pedagoger är att inspirera och utmana barnen att ta steg vidare i sitt lärande. Det gäller oavsett om vi använder träjärnvägen, lärplattan eller en programmerbar robot som verktyg.”   

Anna Thoresson är förskollärare på Frida förskola i Vänersborg sedan 2009. Hon har en bakgrund som journalist med fokus på barns rättigheter och utbildning.

Förlag: Lärarförlaget
Utgivningsår: 2019
Länk till boken


Den röda tråden
Om progression och likvärdighet i förskolan

Redaktör: Lena Edlund (red)

Hur skapar vi en röd tråd i undervisningen genom hela förskolan? Frågan handlar om det enskilda barnets utveckling över tid och om barns rättigheter till en likvärdig förskola. Den rör också pedagogernas samarbete och respekt för varandras arbete, kollegialt lärande, samverkan med familjerna, organisation och övergångar.

Genom att ta del av varandras goda exempel kan vi lära oss av varandra för att närma oss en mer likvärdig förskola för alla barn. En intention med den här boken är att du som läsare ska få idéer och inspiration att själv ta itu med att utveckla den röda tråden i din förskola.

Bokens författare: elva förskollärare och forskare

I den här antologin samlar Lena Edlund elva förskollärare och forskare. Här delar de sina erfarenheter om hur förskolan kan bidra till progression i lärandet och till en bra start för alla barns utbildning.

Anna Lund, Anna Thoresson (förskollärare på Frida förskola i Vänersborg), Anne Rymoen, Annika Winald, Camilla Björklund, Erika Gudmundsson Olsson, Erika Kyrk Seger, Helena Ackesjö, Helena Olsson, Katarina Divander, Lena Edlund

Förlag: Lärarförlaget
Utgivningsår: 2019
Länk till boken