Bild - Healthy Learners in a Sustainable Society
  • Författare: Maria Linsten

Healthy Learners in a Sustainable Society

Världen är större än Uddevalla… I september 2020 startade Fridaskolan i Uddevalla sitt treåriga Erasmus+ projekt med partnerskolor från Palma i Spanien, Berlin i Tyskland och Kalamata i Grekland. Vi fick knyta nya internationella kontakter och lära oss av och tillsammans med varandra. Under projektets gång fick både elever och lärare möjligheten att utmana sina tågluffarförmågor på en helt ny nivå!

Projektet var ett partnerskap mellan Fridaskolan i Uddevalla (Sverige), Friedensburg-Oberschule (Tyskland), Centre d’Ensenyament College Balmes (Spanien) och 13o Dimotiko Sxoleio Kalamatas (Grekland). Projektaktiviteter implementerades med eleverna som en del av skolvardagen med fokus på följande 5 av FNs globala mål: God hälsa och välbefinnande, minskad ojämlikhet, hållbara städer och samhällen, hållbar konsumtion och produktion, samt globalt partnerskap.

Detta innebär att varje partnerskola planerade en av projektets etapper, att genomföra och redovisa i så många elevgrupper som möjligt på alla skolor. Tanken var att det skulle vara hela skolans projekt. Genomförandet av aktiviteterna skedde huvudsakligen kontinuerligt på varje skola och redovisades via online-möten. Projektet har haft fokus på hur FNs globala mål kan implementeras och förstärkas på våra skolor och i våra samhällen. Att få vara en del av ett Erasmus-projekt är verkligen en ynnest på så många sätt. Att tillsammans med elever och kollegor från andra länder få byta idéer och bolla fram något konkret och bra, ta del av varandras tankar och få en ökad förståelse för hur samhället fungerar i andra länder, likheter och skillnader på våra skolor, elevernas vardag och inte minst skolmaten, har varit fantastiskt! Vi har sett fram emot varje träff med glädje, och våra elever som varit med på mobiliteterna har knutit kontakter som de har kvar även efter avslutat projekt. Eleverna har vuxit med de erfarenheter de gjort under projektet och verkligen anammat fridaskolans riktlinjer bl.a. i sin nyfikenhet, samarbetsförmåga och flexibilitet. Ibland har man fått gå utanför sin Comfort zone, ibland peppa andra att göra det.  Framförallt har de lärt sig så mycket på plats och vuxit som individer och Europa-medborgare! 

Vi har i Kalamata fått titta på skol-respektive stadsmiljö, lärt oss mer om antiken och besökt betydelsefulla platser och utgrävningar där vi träffade mannen som startade utgrävningen,, sett en teatern Lysistrate på samma plats som den spelades på för 2000 år sedan (mäktigt att känna historiens vingslag!) fått ta del av demokratins ursprung och testa på den praktiskt. Vi har även fått se ett eldhärjat område och kopplat det till vår klimatförändring, varit med och återplanterat i området, lärt oss mer om teknikens utveckling från vattenkvarn till modern industri, lärt oss mer om “vitt brus” och naturens ljud.   

I Berlin fick vi tillsammans fortsätta resan i demokratins fotspår och besöka deras Bundestag, Riksdagshuset, och gå en guidad tur, där. Därefter följde en stadsvandring där vi även kunde ta del av hur det kan gå när demokratin falerar, via Judiska monumentet och Hitlers bunker. Att leta snubbelstenar och läsa namnen blev mer betydelsefullt med bakgrund. Vi besökte några omtalade platser och flera utställningar, bl.a på Humboldt Forum och på Allierten Museum, där eleverna fick lära sig mer om tiden efter andra världskriget. Ett av resans mest spännande besök var vid Berlinmuren, där pusselbitarna föll på plats.

På besöket i Spanien låg fokuset på att ta hand om miljö och varandra och globalt samarbete. Vi städade stranden i samarbete med Clean up Europe och besökte både kulturella och naturliga kulturarv som är av betydelse att bevara, och samarbetade på olika sätt, t.ex. genom att gå till lokala marknaden, handla råvaror och göra en maträtt tillsammans med förskolebarnen.

 

När vi lärare utvärderade projektet, var vi framförallt nöjda med hur väl våra elever tagit sig an att interagera med varandra, även på fritiden då skoldagen avslutats. Det har varit fint att se hur de tagit sig an aktiviteterna, men även utmaningar som följt, såsom hänsyn till varandra och andra, språkförbistringar, kartor, matkulturkrockar, m.m.