Lärande på riktigt – historia, kultur och språk vävs samman i en social kontext
Utbyten ger möjlighet till personliga möten med andra kulturer, språk och nutidshistoria. Vi reflekterar över det vi lärt oss och ser det i praktiken, exempelvis med norska elever på sabotörstigen i Rjukan, under guidning på Auschwitz-Birkenau, längs med Berlinmuren eller på Europaparlamentet i Strasbourg eller Bryssel.
Insikt i någon annans vardag gör att vi upptäcker skillnader men även många likheter. Vikten av en fungerande kommunikation blir uppenbar och frågan om varför jag ska lära mig ett annat språk? – får ett naturligt svar. Som deltagare i utbyten och projekt eller som värd på hemmaplan, utmanas vi dessutom att ta steg utanför vår egen komfortzon. Oavsett om det gäller att samarbeta med nya människor, kommunicera på ett annat språk eller sova i värdfamilj – eller att vara värdfamilj för den delen – leder det till utveckling och lärande. Det ger också en unik möjlighet att se sin egen verklighet ur ett annat perspektiv – som en del av en större kontext.
Eleverna själva säger att det är först när de möter världen utanför som de på riktigt förstår det de lär sig i skolan.