Att välja Ramsvik som lägerplats är utmärkt då det bjuder på oanade möjligheter för både kropp och själ. När ett läger är som bäst vill man att alla trivs och får möjlighet till lägervistelsens alla fördelar. För visst är det en fördel när stället man valt har havsutsikt, lång härlig badstrand, beachvolleybollplan, grillplats vid havet, bastu samt sköna mysiga stugor i ett område så naturskönt att det nästan gör ont!
Förberedelserna före utevistelsen är viktiga. Det är inte bara plats och färdsätt som ska bokas, utan även aktiviteter och mat ska planeras. Det ska finnas fri tid med möjlighet för ungdomarna att skoja, leka samt lära känna varandra, men om den fria tiden blir för oorganiserad är det lätt att man glömmer tanken med samhörighet i storgrupp.
Ofta i skolans värld är det de vuxna som organiserar, bestämmer och hittar på övningar för att nå mål men när man åker på läger blir det gyllene tillfällen för elevmedverkan i organisation och aktivitet. Den här gången delade vi upp eleverna i aktivitetsgrupper med ansvar för olika områden. Givetvis får de vuxna hjälpa till och vägleda men i största möjliga mån vill vi att eleverna tränar på att ta eget ansvar och får känna att de åstadkommer något som är för gruppens bästa. Tre elevgrupper ansvarade för middag, frukost och lunch. Eleverna som ingår i respektive grupp handlade, lagade maten och diskade. Tre andra elevgrupper förberedde roliga aktiviteter såsom krabbfiske, brännboll och sandslottsbyggande. Till dessa köpte de in priser och samlade in material.
Väl framme vid Ramsvik (som ligger i Sotenäs kommun i Bohuslän) kliver alla ungdomar och vuxna av med längtan att få kliva in i sina sedan tidigare valda stugor. Den här gången har eleverna själva fått välja vilka de vill sova med. Det finns dock reservationer då alltför mycket bus kan leda till en fribiljett in till en av lärarnas stugor. Eleverna tar själva ansvar för bäddning, städning och att områdets ordning upprätthålls, men som alltid med stöttning av de vuxna.
Vädret den här måndagsförmiddagen är klart men svalt och aningen blåsigt för årstiden. Vi går på upptäcktsfärd och inser att bad mest lämpar sig för snögubbar och modiga elever från Fridaskolan. Det blåser också rejält från havet vilket gör att vi oroar oss lite för middagen som ska lagas på stranden över öppen eld.
När klockan slår 13 har vi ändå bestämt badtid och vi badar tillsammans. Och tro det eller ej, ett helt gäng med elever kommer med handduk runt magen … trots att det antagligen är varmare i vattnet än på land. Nästan alla är samlade på bryggan för att se sina modiga kamrater trotsa vädrets makter och oavsett att det är ett fåtal som badar blir även denna aktivitet ett roligt minne för alla att samlas kring när man i efterhand blickar tillbaka och tänker på vårt läger.
Att lära känna varandra, och dela minnen och upplevelser, är viktigt för en god start på ett krävande skolår. För vistelsen måste vara lustfylld, både för varje individ och framför allt för gruppen. Även i dessa situationer har vi läroplan och kursmål i tanken och framför allt är ett läger viktigt för den sociala samvaron. Det är viktigt och givande att få träffa eleverna i en situation som inte ställer en massa krav på prestation utan där lusten är drivkraften.
Lust är just något som middagsgruppen känner när vinden bortåt 16-snåret mojnar och vi tänder den stora grillen för köttgrytan samt den lilla elden för brödbak. Som i en tomteverkstad jobbar ett tjugotal elever med att förbereda kvällens kulinariska läckerheter. Salladsbuffé, köttgryta med ris samt nybakat bröd står på menyn. I takt med att vinden vänder kommer också värmen. Det blir en underbar kväll med god mat och trevligt sällskap.
Att åka på läger kostar på, inte bara ekonomiskt utan även förberedelsemässigt och med risk för att nattsömnen blir något störd. Men vad gör det då vinsterna är gigantiska? Förutom en rad gemensamma minnen, nya kunskaper och nya kamrater så har vi åstadkommit något som inte alltid är helt lätt att bygga – genuin gemenskap! Ett lyckat läger ger en grupptillhörighet, en gemenskap samt en individuell trygghet i gruppen. Att känna trygghet i att vara accepterad i en grupp är en grogrund för allt lärande, tänker vi – och tar med detta alla fina lägerminnen och erfarenheter in i läsåret.