Bild - 2017-2019 Reframe
  • Författare: Karin Helmerson

2017-2019 Reframe

Fridaskolornas tvååriga Erasmus + projekt genomfördes för att möta debatten om orsakerna till sjunkande resultat i svensk skola. Projektet var också början på Fridaskolornas långsiktiga strategiska utvecklingsarbete för att hitta nya sätt att arbeta aktivt för att uppnå de prioriteringar som anges i Erasmus + programmet i nationell, regional men även lokal kontext och implementera Fridaskolornas riktlinjer om en god miljö för lärande i praktiken.

Erasmus+ Utbildningsprojekt 2017-2019

Reframe – Changing school paradigms through an international mirror

Fridaskolornas tvååriga Erasmus + projekt genomfördes för att möta debatten om orsakerna till sjunkande resultat i svensk skola. Projektet var också början på Fridaskolornas långsiktiga strategiska utvecklingsarbete för att hitta nya sätt att arbeta aktivt för att uppnå de prioriteringar som anges i Erasmus + programmet i nationell, regional men även lokal kontext och implementera Fridaskolornas riktlinjer om en god miljö för lärande i praktiken.

Genom 84 Kurser och 25 Jobbskuggningar på partnerskolor i Europa- ”speglade” vi oss i en europeisk kontext för att få kunskap från våra partners om nya vägar till en god miljö för lärande samt effektiva, innovativa metoder för att motivera elever och förse dem med de värderingar och nyckelkompetenser som anges i Europa 2020.

Projektet involverade samtliga personalgrupper och gav värdefull kunskap och erfarenhet inom projektmålsområdena: kommunikation och språk, IKT, elever med inlärningssvårigheter, ökad klassrumsaktivitet, motivation, entreprenöriellt lärande samt undervisning om tolerans och värderingar. Internationalisering i vardagen har ökat ytterligare med personliga kontakter för nätverkande och samarbeten.

För största möjliga inverkan på organisationen även i ett längre perspektiv valdes deltagarna ut enligt såväl organisationens- som individuella utvecklingsbehov, speglandes ålder, kön, undervisningsämnen och -nivåer samt tidigare internationell erfarenhet. Då all personal arbetar digitalt genomfördes flera kurs- och jobbskuggningar i kombination med digitala verktyg.

Lokala konferenser ihop med regionsvisa kompetensutvecklingsdagar, presentationer, seminarier och workshops där de som deltagit i mobiliteter har fått möjlighet att presentera kunskaperna och därefter handleda andra har gjort att vi nått maximalt antal anställda. Implementering av nya kunskaper och färdigheter efter varje aktivitet har därmed haft inverkan på hela organisationen.

Långsiktiga effekter:

* Internationaliseringens kontinuitet har säkerställts genom ledningens och internationaliseringsteamets kompetens om olika vägar för internationalisering och effektiv projektledning

* Fler kollegor är och vill bli involverade i internationella aktiviteter och samarbeten även inom andra områden och ämnen. Det projektnätverk vi skapat med våra projektpartners och i sin tur med deras andra samarbetspartners har givit såväl personal som barn och elever i alla åldrar tillgång till förstahandsinformation från kontakter över hela Europa. Detta har i sin tur genererat ytterligare internationella influenser på våra förskolor, skolor och gymnasium – förberedelser till strategiska partnerskap och elevutbyten, digitala samarbeten via eTwinning, utökad kommunikation och användning av digitala verktyg för att inte bara spegla sig i utan öppna ett fönster mot världen och nya, innovativa och motiverande former av lärande i ett europeiskt sammanhang. Vi har under projekttiden tagit emot flera jobbskuggningar från nya kontakter.

Fridaskolorna har med eftertryck utvecklats i positiv riktning. Personal som får möjligheten att delta i en utbildning eller jobbskuggning lär sig nya saker, blir klokare och knyter nya kontakter. Dessutom fördjupas de egna reflektionerna kring den egna verksamheten. När så många får en reell chans att uppleva en internationell kontext händer onekligen spännande saker med en utbildningsorganisation. Deltagarna får nya infallsvinklar, delar med sig av de nya impulserna vid olika typer av redovisningar på hemmaplan, påverkar kollegor och gör nya saker i den pedagogiska vardagen som både indirekt och konkret påverkar eleverna. Utveckling helt enkelt. Utvecklingskraften som dessa två år genererade går verkligen att känna, se och höra.

Karta över projektpartners: