Bild - 5:or på läger – sammansvetsande & gruppstärkande
  • Författare: 5:an arbetslag, Fridaskolan i Trollhättan

5:or på läger – sammansvetsande & gruppstärkande

Favorit i repris! I den här Inblickenartikeln från 2007 berättar 5:ans arbetslag om ett augustiläger som satte sina spår – “Pirrigt i magen och lite svårt att somna, men jätteroligt!” tyckte eleverna Lisa och Linnéa efteråt.

”Det gäller att få samman gänget efter sommaren. Då är ett läger väldigt gruppstärkande,” säger läraren Birgitta Wikström. Och visst övar ett läger en massa saker som handlar om att ta hand om sig själv och hålla ordning på sina prylar. ”Dessutom övar vi en hel del sociala förmågor,” berättar Ulrika Almér, en annan av lärarna i klassen. ”Det gäller ju att stötta varandra och samarbeta mest hela tiden.”

Några dagar in på terminen berättade vi lärare om lägerplanerna och arbetet med att planera i detalj tillsammans med eleverna satte igång! Klassen bestämde att den här gången skulle vi cykla till sitt läger. Det hade vi inte gjort tidigare, men det fick bli en del av utmaningen. Tillsammans skrevs också packlistor: Ficklampa, sovsäck, necessär, en liten godispåse, mössa och, inte minst, gosedjur är bara några exempel på vad som fanns på listorna. Några snälla föräldrar ställde upp och körde den mesta packningen tillsammans med vår vaktmästare. Barnen samlades i klassrummet för ett sista taktiksnack. De fick där möjligheten att ge varandra råd inför lägret. Till exempel gällde det att tänka på att det är pirrigt att sova borta och att det därför är extra viktigt att tänka på hur man är mot varandra.

Så var det då dags att ställa sig i rad med cyklarna vilket var lite komplicerat! Det blir en ganska lång rad med cyklar där på cykelvägen. Ledet började röra sig och så var vi på väg – och efter hela hundrafemtio meter fick en av eleverna punktering. Maximal otur, kan man tycka, men det blev en bra lektion i den ädla konsten att laga en punktering.

Halvvägs tog cykelgänget en fruktpaus. Ulrika stod vid Gärdhems bygdegård och delade ut bananer och äpplen, och efter att ha fyllt på med energi bar det iväg igen. Efter cirka en timmes cykling var vi framme vid lägergården. Regntunga skyar svävade över gänget, men det föll inte så många droppar över oss. Först in i rummen, bestämma sängar, bädda och packa upp. Sedan ut i naturen och ner till sjön Trehörningen. Där på stranden väntade kanoter! Att paddla kanot var kul, och alla ville ut och testa sina paddeltag. Det visade sig att det inte var alldeles enkelt, men med vilja, envishet och skratt löser sig det mesta. Några av eleverna prövade också sin fiskelycka, men tyvärr utan framgång.

Vi lekte även Röda & vita rosen eftersom vi just nu läser böckerna om Kalle Blomqvist. Lagen gömde en stormumrik och ritade en mystisk skattkarta och hittade på ledtrådar. Därefter satte jakten på varandra igång! Ännu mer skratt som ekade mellan bergsväggarna och de flesta skatterna hittades efter hårt arbete och en massa jagande.

Självklart ska det också badas på ett läger. Trots att kvicksilvret i badtermometern bara visade på 13 grader kastade sig de flesta eleverna ner vattnet. De kom upp ganska så fort och svepte in sig i badlakanen. ”Det var riktigt varmt,” sa nån och blinkade med ena ögat. Efter bad är man rejält hungrig – så skönt att vår fina skolrestaurang packat ihop lägermaten! På menyn stod bland annat hamburgare, korv och pannkakor. Klassiskt lägerkäk! Men de flesta eleverna längtade mest efter sitt godis som man fick äta efter kvällsmaten.

När mörkret lagt sig lekte vi lite lekar och när det var kolsvart var det dags att ge sig ut på en hemsk spökpromenad … utan gatubelysning kan natten vara otroligt svart! Som tur var hade alla packat ner ficklampor som kunde lysa upp de mörkaste partierna. Färden gick upp till en gammal författarbostad uppe på ett berg. Där fanns en gästbok som alla satte sin namnteckning i.

Därefter började det bli dags att krypa till kojs! Eleverna begav sig till sina rum och låg och snackade, käkade det lilla godis som fanns kvar och hade det mysigt. Ibland kan det vara riktigt skönt att sova någon annanstans än i sin egen säng. Men vad pratar man då om innan man ska somna? ”Roliga och tokiga saker som hänt och ska hända”, enligt en elev.

Strax efter klockan elva blev det plötsligt väldigt tyst i huset, och lärarna blev faktiskt en aning förvånade då de upptäckte att alla sov i sina rum. ”Mätta barn som haft kul somnar gott”, blev en lärdom för dagen för lärarna. Lugnet hade lagt sig och lärarna gick en sista kvällsrond och avslutade kvällen med varsin kopp kaffe. Det var de värda efter en dag på läger!