På Fridaskolan är vi alltid ute på läger under året, på ett eller annat sätt. Oftast kommer man igång från och med 2:an och uppåt. En vanlig reaktion som man får höra är: ”Åh, vad kul att ni gör sådana här roliga saker med barnen!” Och det är precis så det är – det är fantastiskt roligt att vara på läger. Inte bara för barnen utan givetvis för oss vuxna också.
Vad är då vinsten med lägerverksamhet? Som förälder tycker jag att det bara är underbart att mitt barn är så tryggt att hon/han klarar av att vara utan mig (eller tvärtom). Nu är ju inte bara jag förälder, jag är ju också förskollärare och har förmånen att jobba på en skola där vi sätter stort värde på lägerverksamhet.
På ett läger lär man känna barnen på ett helt annat sätt än under en vanlig skoldag. Med andra ord får man en oerhört viktig kompletterande bild av barnen. På Fridaskolan pratar vi om mångfald i inlärningen. Barn som behöver större utrymme än det som ges i klassrummet fungerar underbart bra i dessa situationer.
Barn som inte är vana att sova utan sina föräldrar (eller barn som har föräldrar som inte är vana att sova utan sina barn) känner en stor tillfredsställelse klockan sex på morgonen när de vaknar och vi sitter runt lägerelden och täljer.
I juni var vi på läger med våra 2:or. Vi reste tält tillsammans, vi håvade i sjön på eftermiddagen och vi lagade mat på kvällen. Vi lekte till ganska sent på kvällen och vi somnade tillsammans. Dagen efter gjorde vi i ordning och åt en mysig frukost i morgonsolen, lärde oss mer om flora och fauna, besökte Älgmuséet. Sedan åt vi lunch tillsammans, rev lägerplatsen och städade och till sist åkte vi hem – och allt det här gjorde alla barn och vi vuxna tillsammans. Ni förstår att vi har mycket att prata om tills att vi åker iväg nästa gång!
Den sista kommentaren vi fick var: ”Kan vi inte sova två nätter nästa gång?” Så frågan är väl kanske istället vad som är vinsten med att sitta i klassrummet och lära sig om naturen?