Bild - FP: ett stöd för skolledare i rollen att leda utvecklingsarbete
  • Författare: Marie Mattsson

FP: ett stöd för skolledare i rollen att leda utvecklingsarbete

Skolledare ansvarar för att planera och leda utvecklingsarbete på sina skolor. Det är ett viktigt men också ett komplext uppdrag. Hur kan man organisera ett kollegialt lärande som ska utveckla och förbättra undervisningen och elevers lärande? Hur gör man ett utvecklingsarbete angeläget för alla lärare? Frida Professional träffar skolledarna inom Frida Utbildning vid några tillfällen varje termin för att stödja, men också utmana dem i detta uppdrag.

Fridaskolornas kompetensutveckling utformas som ett individuellt och kollegialt lärande genom ett utforskande flöde. Frida Professional (FP) har en processtödjande funktion för skolledarna som planerar och leder förbättringsarbetet tillsammans med förstelärarna på respektive skola. Den stödjande funktionen innebär bland annat att FP tillsammans med skolledarna synliggör hela eller delar av utvecklingsarbetet på olika nivåer, tydliggör olika roller och erbjuder stödstrukturer för till exempel uppföljning och utvärdering. 

Frida Professional har också uppdraget att utmana skolledarna i syfte att kontinuerligt sträva efter att vidareutveckla former och strategier för utvecklingsarbete. Det blir ett nyfiket kollegialt erfarenhetsutbyte skolledare emellan med fokus på bland annat såväl kapacitetsbyggande och kvalitetsdialoger som balansen mellan närhet och distans i ledarrollen.

På FP är det vår strävan att kunna erbjuda tillfällen där skolledaren får tillfälle att lyfta blicken från det som ligger närmast och tillsammans med kloka kollegor få tid till och stöd i att tänka om hur vi kan skapa så bra förutsättningar som möjligt för våra barns och ungdomars lärande. Vi vill ge utrymme för gruppen att lyfta goda exempel, att bli utmanad i tanken och dela erfarenheter av såväl möjligheter som utmaningar i förbättringsarbete. 

Det processtödjande arbetet formas dels utifrån vår långa erfarenhet av att leda utvecklingsprocesser på olika nivåer, dels utifrån olika typer av litteratur. En bok som bidragit med ett psykologiskt perspektiv på utvecklingsarbete och lärares lärande är Professionsutveckling och kollegialt lärande av Steven Katz och Lisa Ain Dack.
Andra böcker som inspirerat oss i arbetet är:
Utmärkt skolutveckling: forskning om skolförbättring och måluppfyllelse av Jan Håkansson och Daniel Sundberg
Formativ undervisning av Åsa Hirsh
Kollegialt lärande: Resan mot framtidens skola av Ulf Blossing och Ann-Christine Wennergren
Aktionsforskning i förskolan – trots att schemat är fullt av Monica Nylund m.fl.