Bild - UMAMI – 2020-2022

UMAMI – 2020-2022

UMAMI Utbildningsprojekt 2020-2022 UMAMI - Undervisning som ger Mersmak, Aktiverar, Motiverar, Inspirerar, Inkluderar och Internationaliserar. Projektet byggde vidare på tidigare konsortieprojekt för att ge Fridaskolornas personal ytterligare kunskap men även inspiration.  Det gav även verktyg för att ännu bättre kunna upptäcka elever i riskzonen samt förebygga och förhindra för tidiga skolavhopp, även från moderna språk. Fridaskolornas utvecklingsarbete ses i ett långsiktigt perspektiv med en kontinuerlig och genomgripande förändring i vår organisations utveckling även på strategisk nivå. 

UMAMI Utbildningsprojekt 2020-2022

UMAMI  – står för:
Undervisning som ger Mersmak, Aktiverar, Motiverar, Inspirerar, Inkluderar och Internationaliserar.

Projektet byggde vidare på tidigare konsortieprojekt för att ge Fridaskolornas personal ytterligare kunskap men även inspiration.  Det gav även verktyg för att ännu bättre kunna upptäcka elever i riskzonen samt förebygga och förhindra för tidiga skolavhopp, även från moderna språk. Fridaskolornas utvecklingsarbete ses i ett långsiktigt perspektiv med en kontinuerlig och genomgripande förändring i vår organisations utveckling även på strategisk nivå.

Kompetensutveckling av
– ledningen för mer övergripande mål och inspiration till förändring
– personalen på ett kollegialt och individuellt plan för att öka kompetensen inom de specifika ämnesområden vi angett och för att uppmuntra till egna initiativ och livslångt lärande och inte minst inspiration att implementera innovativa metoder i den egna undervisningen. Spridning av effekterna av varje enskild mobilitet ska skapa varaktig utveckling.

Projektmål
– Högre måluppfyllelse för samtliga koncernens elever från förskola till gymnasium,
– Minskad frånvaro
– Ökad hälsa bland elever (och personal)
– Stärkt demokratisk medvetenhet
Genom inspirerande, motiverande och innovativa arbetssätt för att skapa en undervisning som ger eleverna mersmak.

Stärkt kompetens inom:
– hälsa och rörelse,
– diagnostisering och anpassad metodik för elever med olika utmaningar, funktionsvariationer, psykisk ohälsa, risk för avhopp
– ämnesintegrerade arbetssätt
– samarbetslärande och sambedömning
– hållbar utveckling
– kommunikation och relationsbyggande, åtgärder för positivt klassrumsklimat
– lär- och språkstrategier med digitala verktyg redan från förskolan
– kontakt mellan skola och näringsliv/samhälle för gymnasiet
– inspiration inom moderna språk
– engelska för de som ej undervisar i ämnet – för att skapa kontakter och även visa upp och berätta om svensk skola och vår egen verksamhet då vi är värdar för jobbskuggning
– vidare internationalisering för att gagna vår verksamhet på alla plan med hjälp av internationella kontakter

Vi har genomfört 50 mobiliteter – 41 på kurs och 9 jobbskuggningar.
Mobiliteterna anpassades efter pandemins hälsoeffekter på våra elever för nya kunskaper om utmaningar för elever med funktionsvariationer, förebyggande arbete för mental hälsa, ökad rörelseglädje samt best practice examples och innovativa idéer för konst i vardagen samt utomhuspedagogik.
* Hållbarhet
Kurs för pedagoger från grundskola och förskola om SDG och Permakultur
* Utomhuspedagogik, naturnära aktiviteter för rörelseglädje och bättre hälsa
Kurs för förskolepersonal
Jobbskuggning för förskolepedagoger
* Hälsa och rörelse
Kurs i pedagogisk dans, brain breaks och rörelse i vardagen för pedagoger som leder arbetet lokalt
Jobbskuggning för IDH pedagoger
*Elevhälsa, psykisk ohälsa, förhindra tidiga avhopp
Kurser:
– spec. pedagoger om särskilda behov och inkludering
– elevhälsoteam för kunskap om systemet på Island
– skolkuratorer anti-bullyingprogram
– bildlärare konst för välmående
*Hälsosam mat
Jobbskuggning för regionansvariga kökschefer på restaurangutbildning och i skolkök.
* Internationalisering
Jobbskuggning för internationell samordnare och regionchefer hos internationaliseringsansvarig och regionansvariga chefer

Resultat

Genom UMAMI-projektets mobiliteter och efterföljande spridningsaktiviteter som deltagande personal har genomfört på hemmaplan, regionsvis och för hela koncernen har vi spätt på den höga graden av internationalisering i vardagen på samtliga koncernens skolor.

Vi har:
– en skola som är mer hälsofrämjande och inkluderande.
– utökad aktivitet och rörelse under skoldagen samt nyttiga skolmåltider som förbättrar elevernas hälsa och studiemotivation.
– fler samarbetsformer och undervisningssätt där vi gör livet mer lustfyllt och begripligt för eleverna vilket leder till bättre uthållighet och högre måluppfyllelse.
– hälsoteam och specialpedagoger som genom utbildningar har fått nya verktyg och kunskaper för att upptäcka och förebygga mobbning, hemmasitteri, för tidiga skolavhopp samt i högre grad verka för inkludering av elever med funktionsvariationer.
– förskolor med innovativa utomhuspedagogiska aktiviteter
– personal och elever som trivs och utvecklas tillsammans även i ett internationellt perspektiv
– digitala samarbeten via eTwinning, videokonferenser
– nya internationella KA2samarbeten på tema SDG, hälsa och rörelse, Growth Mindset
– fler partnerskolor, utbyten och jobbskuggningar hos oss.