Tack för att ni ville prata skola med oss!
Stort tack till alla er som deltog och delade era tankar, erfarenheter och framtidstro i samtalet om vad skolan är och vad den kan bli.
Syftet med samtalet var att samla röster som vill förändra och fördjupa berättelsen om svensk skola. Inte genom att blunda för utmaningar, utan genom att bygga vidare på skolans styrkor.
Vi startade samtalet med blicken riktad mot barnet, Bosse, 7 år, som börjar första klass i höst – som ställde frågan:
”Vad önskar du för mig?”
Samtalet rymde många viktiga och intressanta aspekter att ta med in i det fortsatta arbetet, några framstod som extra tydliga:
Relationer är grunden för lärande och är det som bygger den trygghet som låter varje barn få växa i samspel med andra
Höga förväntningar på barn och ungdomars förmåga är det som låter oss sätta barnet i centrum och skapa en undervisning som utgår från där barnet är
Självkänsla är grunden – och nyfikenhet är drivkraften – i lärande och utveckling
Det blev också tydligt hur värdefull dialogen är – att få lyssna, tänka och forma skola tillsammans.
Engagemanget för skolan var starkt närvarande i rummet – och hoppfullt nog är vi många som strävar åt samma håll.
Tack för att ni ville vara med och kroka arm för Bosse. Och för alla andra barn i svensk skola.
Henrik Hamilton
@bbarlinger
Essi Alho
Lena Lingman
@addeadrian.a
Hisham Larhnimi
Jonathan Lamy
Patrik Nystedt
Christine Werner
Douglas Thor
#relationerärlärande
#skolutveckling
#bosse7år
#krokaarm
#rundabordssamtal
#samtalsform

Tack för att ni ville prata skola med oss!
Stort tack till alla er som deltog och delade era tankar, erfarenheter och framtidstro i samtalet om vad skolan är och vad den kan bli.
Syftet med samtalet var att samla röster som vill förändra och fördjupa berättelsen om svensk skola. Inte genom att blunda för utmaningar, utan genom att bygga vidare på skolans styrkor.
Vi startade samtalet med blicken riktad mot barnet, Bosse, 7 år, som börjar första klass i höst – som ställde frågan:
”Vad önskar du för mig?”
Samtalet rymde många viktiga och intressanta aspekter att ta med in i det fortsatta arbetet, några framstod som extra tydliga:
Relationer är grunden för lärande och är det som bygger den trygghet som låter varje barn få växa i samspel med andra
Höga förväntningar på barn och ungdomars förmåga är det som låter oss sätta barnet i centrum och skapa en undervisning som utgår från där barnet är
Självkänsla är grunden – och nyfikenhet är drivkraften – i lärande och utveckling
Det blev också tydligt hur värdefull dialogen är – att få lyssna, tänka och forma skola tillsammans.
Engagemanget för skolan var starkt närvarande i rummet – och hoppfullt nog är vi många som strävar åt samma håll.
Tack för att ni ville vara med och kroka arm för Bosse. Och för alla andra barn i svensk skola.
Henrik Hamilton
@bbarlinger
Essi Alho
Lena Lingman
@addeadrian.a
Hisham Larhnimi
Jonathan Lamy
Patrik Nystedt
Christine Werner
Douglas Thor
#relationerärlärande
#skolutveckling
#bosse7år
#krokaarm
#rundabordssamtal
#samtalsform
Vad kännetecknar de klassrum där undervisningen verkligen gör skillnad och skapar motivation, engagemang och goda resultat?
Vilka möjligheter skapar digitalisering och AI i dessa klassrum?
Dessa frågor ligger i fokus i det utforskande som skall bedrivas i Fridaskolornas innovationshubb under läsåret 2025-2026.
Vi på Frida Professional är oerhört glada och förväntansfulla över att vi givits möjligheten att under kommande läsår få utforska ovanstående frågor i nära samverkan med fyra undervisande pedagoger från våra grundskolor. Under en dag per vecka kommer vi att samarbeta i syfte att utbyta erfarenheter och lära tillsammans. Vi ser innovationshubben som en unik möjlighet att skapa förutsättningar för hela organisationens långsiktiga lärande och utveckling.
Apropå lärande och utveckling så är vi väldigt glada och stolta över att @andersenstrom kommer att ingå i vårt samarbete. Anders är pedagog med mångårig erfarenhet av innovativ och motiverande undervisning och vi ser fram emot att få inspireras av hans bidrag till vårt gemensamma utforskande.
#innovation
#lärande
#utveckling
#K=IxR
#AI

Vad kännetecknar de klassrum där undervisningen verkligen gör skillnad och skapar motivation, engagemang och goda resultat?
Vilka möjligheter skapar digitalisering och AI i dessa klassrum?
Dessa frågor ligger i fokus i det utforskande som skall bedrivas i Fridaskolornas innovationshubb under läsåret 2025-2026.
Vi på Frida Professional är oerhört glada och förväntansfulla över att vi givits möjligheten att under kommande läsår få utforska ovanstående frågor i nära samverkan med fyra undervisande pedagoger från våra grundskolor. Under en dag per vecka kommer vi att samarbeta i syfte att utbyta erfarenheter och lära tillsammans. Vi ser innovationshubben som en unik möjlighet att skapa förutsättningar för hela organisationens långsiktiga lärande och utveckling.
Apropå lärande och utveckling så är vi väldigt glada och stolta över att @andersenstrom kommer att ingå i vårt samarbete. Anders är pedagog med mångårig erfarenhet av innovativ och motiverande undervisning och vi ser fram emot att få inspireras av hans bidrag till vårt gemensamma utforskande.
#innovation
#lärande
#utveckling
#K=IxR
#AI
Internationella möten för lärande och utveckling 🌍Under två veckor har FP haft förmånen att arrangera två kurser med deltagare från Europa.
Leading for change and professional learning - med rektorer från La Réunion.
Communication, Relationship and Trust - med lärare från Frankrike, Österrike och Tyskland.
Tack till alla som har bidragit på olika sätt.
#internationellt
#fridaprofessional
#fridaskolanuddevalla
#erasmus+

Internationella möten för lärande och utveckling 🌍Under två veckor har FP haft förmånen att arrangera två kurser med deltagare från Europa.
Leading for change and professional learning - med rektorer från La Réunion.
Communication, Relationship and Trust - med lärare från Frankrike, Österrike och Tyskland.
Tack till alla som har bidragit på olika sätt.
#internationellt
#fridaprofessional
#fridaskolanuddevalla
#erasmus+
Tack @larandegrundskolaskapa och @larandegrundskolavira – två av Lärande i Sveriges grundskolor – för att vi fick komma på studiebesök!
Vi åker hem med ny energi, nya perspektiv och massor av inspiration.
Vi beundrar ert mod att utmana förlegade tankar om skola, ert starka engagemang och hur ni på riktigt sätter lärandet i centrum – tillsammans med eleverna.
Att få mötas i samtal om skola och lärande gör skillnad.
Tillsammans gör vi skillnad.
#skolutveckling
#studiebesök
#inspiration
#tillsammansgörviskillnad

Tack @larandegrundskolaskapa och @larandegrundskolavira – två av Lärande i Sveriges grundskolor – för att vi fick komma på studiebesök!
Vi åker hem med ny energi, nya perspektiv och massor av inspiration.
Vi beundrar ert mod att utmana förlegade tankar om skola, ert starka engagemang och hur ni på riktigt sätter lärandet i centrum – tillsammans med eleverna.
Att få mötas i samtal om skola och lärande gör skillnad.
Tillsammans gör vi skillnad.
#skolutveckling
#studiebesök
#inspiration
#tillsammansgörviskillnad
Vi inspirerades särskilt av Estlands utbildningsminister Kristina Kallas som talade om vikten av tillit till läraren och hur Estland tar sig an den snabba AI-utvecklingen – med ett annat fokus än i Sverige.
Neil Selwyn, professor vid Faculty of Education, Monash University i Melbourne, nyanserade diskussionen kring digitaliseringens roll i skolan – ett viktigt inspel som gav oss mycket att fundera över.

Vi inspirerades särskilt av Estlands utbildningsminister Kristina Kallas som talade om vikten av tillit till läraren och hur Estland tar sig an den snabba AI-utvecklingen – med ett annat fokus än i Sverige.
Neil Selwyn, professor vid Faculty of Education, Monash University i Melbourne, nyanserade diskussionen kring digitaliseringens roll i skolan – ett viktigt inspel som gav oss mycket att fundera över.
Nu öppnar ansökan till stipendiet Bengt Johanssons minne, som delas ut av Frida Utbildning och Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM).
Vi söker skolor, arbetslag eller mindre grupper av skolor som vill genomföra ett utvecklingsarbete i matematik och bidra till att sprida lärdomar och erfarenheter vidare.
Stipendiet omfattar 100 000 kronor samt fortlöpande stöd från Frida Professional och NCM.
Ansökan är öppen från 1 maj!
Tillhör du en skola eller ett arbetslag som vill utveckla matematikundervisningen? Eller känner du någon som borde få veta att stipendiet finns?
Hjälp oss att sprida möjligheten vidare – och ta chansen att bidra till framtidens matematikundervisning!
Läs mer och ansök på:
fridautbildning.se/frida-professional/stipendium

Nu öppnar ansökan till stipendiet Bengt Johanssons minne, som delas ut av Frida Utbildning och Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM).
Vi söker skolor, arbetslag eller mindre grupper av skolor som vill genomföra ett utvecklingsarbete i matematik och bidra till att sprida lärdomar och erfarenheter vidare.
Stipendiet omfattar 100 000 kronor samt fortlöpande stöd från Frida Professional och NCM.
Ansökan är öppen från 1 maj!
Tillhör du en skola eller ett arbetslag som vill utveckla matematikundervisningen? Eller känner du någon som borde få veta att stipendiet finns?
Hjälp oss att sprida möjligheten vidare – och ta chansen att bidra till framtidens matematikundervisning!
Läs mer och ansök på:
fridautbildning.se/frida-professional/stipendium
En heldag tillsammans med alla våra fantastiska förstelärare. Genom eget utforskande, reflektion, samtal och delad erfarenhet kan vi fördjupa förståelsen för hur vi kan bidra till utveckling på våra skolor. Tack för all klokskap, nyfikenhet och vilja att utvecklas - tillsammans gör vi skillnad.
Tack @hotelgastis för fin service och välkomnande miljö.
#förstelärare
#skolutveckling
#lärandeavslut
#fridaskolorna

En heldag tillsammans med alla våra fantastiska förstelärare. Genom eget utforskande, reflektion, samtal och delad erfarenhet kan vi fördjupa förståelsen för hur vi kan bidra till utveckling på våra skolor. Tack för all klokskap, nyfikenhet och vilja att utvecklas - tillsammans gör vi skillnad.
Tack @hotelgastis för fin service och välkomnande miljö.
#förstelärare
#skolutveckling
#lärandeavslut
#fridaskolorna
I veckan deltog FP på Sett 2025. FP:s utvecklingsledare Jesper Grönlund och Johan Arnell föreläste under mässan. Jesper genomförde två föreläsningar utifrån rubrikerna ”GY25 - bedömning mer än bara betyg” samt ”AI och bedömning – att känna igen elevens kunnande när tekniken förändrar förutsättningarna”. Johan föreläste utifrån rubriken ”Att agera följsamt i en föränderlig omvärld - verksamhetsutveckling i ljuset av AI”. Vi lämnar SETT-dagarna stärkta av alla de möten och intryck som erbjudits. Vi ser fram emot att fortsätta utforska förutsättningarna för en skola som i undervisning och bedömning fokuserar på process snarare än produkt och där digital kompetens skapas genom gemensamt utforskande av tekniken – huvudman, skolledning, elever och lärare tillsammans!

I veckan deltog FP på Sett 2025. FP:s utvecklingsledare Jesper Grönlund och Johan Arnell föreläste under mässan. Jesper genomförde två föreläsningar utifrån rubrikerna ”GY25 - bedömning mer än bara betyg” samt ”AI och bedömning – att känna igen elevens kunnande när tekniken förändrar förutsättningarna”. Johan föreläste utifrån rubriken ”Att agera följsamt i en föränderlig omvärld - verksamhetsutveckling i ljuset av AI”. Vi lämnar SETT-dagarna stärkta av alla de möten och intryck som erbjudits. Vi ser fram emot att fortsätta utforska förutsättningarna för en skola som i undervisning och bedömning fokuserar på process snarare än produkt och där digital kompetens skapas genom gemensamt utforskande av tekniken – huvudman, skolledning, elever och lärare tillsammans!
Tack till @stigensfriskola för ert besök hos oss på Fridaskolan i Trollhättan! Så värdefullt att få dela erfarenheter och lärande mellan skolor – studiebesök ger nya perspektiv, inspiration och tillfälle att lära tillsammans.
#studiebesök
#fridaskolantrollhättan
#inspiration
#skolutveckling
#systemteori
#samarbetslärande

Tack till @stigensfriskola för ert besök hos oss på Fridaskolan i Trollhättan! Så värdefullt att få dela erfarenheter och lärande mellan skolor – studiebesök ger nya perspektiv, inspiration och tillfälle att lära tillsammans.
#studiebesök
#fridaskolantrollhättan
#inspiration
#skolutveckling
#systemteori
#samarbetslärande
Idag fick vi finbesök på Frida förskola i Mölnlycke. Studiebesök är en fantastisk möjlighet för oss att dela med oss av vår verksamhet – samtidigt som vi inspireras av nya perspektiv, kluriga frågor och intressanta samtal. Tack för att ni ville hälsa på oss! @forskolan_stigen_officiell
#Studiebesök
#fridaförskola
#LärandeTillsammans
#Inspiration

Idag fick vi finbesök på Frida förskola i Mölnlycke. Studiebesök är en fantastisk möjlighet för oss att dela med oss av vår verksamhet – samtidigt som vi inspireras av nya perspektiv, kluriga frågor och intressanta samtal. Tack för att ni ville hälsa på oss! @forskolan_stigen_officiell
#Studiebesök
#fridaförskola
#LärandeTillsammans
#Inspiration
I en anda av att ”alla är experter” genomfördes igår Fridaskolornas egna digitala mässa där vi hade gott om tid att vara nyfikna på hur digitala verktyg kan bidra till elever utveckling och lärande. Tack till alla som bidrog, när idéer möts blir ”1 + 1 = 3”
#samskapande
#digitalisering
#allaärexperter

I en anda av att ”alla är experter” genomfördes igår Fridaskolornas egna digitala mässa där vi hade gott om tid att vara nyfikna på hur digitala verktyg kan bidra till elever utveckling och lärande. Tack till alla som bidrog, när idéer möts blir ”1 + 1 = 3”
#samskapande
#digitalisering
#allaärexperter
Under gårdagen arrangerade vi webbinariet ”Bedömning - mer än bara betyg”. Föreläsning av Jesper Grönlund och intressanta dialoger deltagarna emellan bidrog till en bra helhet.
Några av kommentarerna efter gårdagen:
”Jättebra genomgång av Jesper. Vikten av goda relationer.”
”Väldigt spännande att ta del av bedömningstankar från andra kontexter än vår egen. Tack FP, strålande!”
”Tack till ett intressant seminarium. Viktiga frågor. Jag tar med mig mycket men fastnade i – vad är berättelsen kring bedömning.”
”Superbra diskussioner i gruppen. Gör gärna om detta.”
#gy25
#bedömning
#K=IxR

Under gårdagen arrangerade vi webbinariet ”Bedömning - mer än bara betyg”. Föreläsning av Jesper Grönlund och intressanta dialoger deltagarna emellan bidrog till en bra helhet.
Några av kommentarerna efter gårdagen:
”Jättebra genomgång av Jesper. Vikten av goda relationer.”
”Väldigt spännande att ta del av bedömningstankar från andra kontexter än vår egen. Tack FP, strålande!”
”Tack till ett intressant seminarium. Viktiga frågor. Jag tar med mig mycket men fastnade i – vad är berättelsen kring bedömning.”
”Superbra diskussioner i gruppen. Gör gärna om detta.”
#gy25
#bedömning
#K=IxR